تاکید نهادهای اقتصادی بین‌المللی بر تداوم همکاری‌های پسابرجامی با ایران

با گذشت دو روز از سخنرانی رئیس‌جمهوری آمریکا علیه برجام و طرح تهدیدهای بی‌منطق علیه ایران، دامنه مخالفت‌ها با این سخنان و تاکید بر ادامه پایبندی به برجام از حوزه سیاسی به اقتصادی کشیده شده‌‌است و نهادهای اقتصادی بین‌المللی بر تداوم همکاری‌های پسابرجامی با ایران تاکید می‌کنند.
رئیس صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد: سیاست این صندوق درباره وام دهی به ایران به علت سیاست‌های آمریکا در قبال این کشور تغییر نمی‌کند.
«کریستین لاگارد» در یک کنفرانس خبری در واشنگتن در پاسخ به این سوال که با توجه به سیاست جدید «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا که با اصرار از صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی خواسته است به ایران وام ندهند، آیا آن صندوق سیاست خود را در مورد اعطای وام به ایران تغییر می‌دهد، افزود: این صندوق دلیلی نمی‌بیند تغییری در دستورالعمل اجرایی که ازسوی هیات مدیره صندوق ابلاغ شده است، ایجاد کند و به همان شیوه‌ای که تا کنون عمل می‌کرده، به کار خود ادامه می‌دهد.
لاگارد تاکید کرد: ما با 189 کشور کار می‌کنیم و تنها وقتی از برنامه‌ای حمایت مالی می‌کنیم و در مورد آن وارد مذاکره می‌شویم که کشور عضو آن را مطرح کرده و خواهان حمایت ما باشد.


رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری در ایران سرعت می‌گیرد
به گزارش تسنیم، بانک جهانی در جدیدترین گزارش «چشم انداز اقتصادی ایران» خود، رشدی قویتر برای اقتصاد ایران در سال 19-2018 پیش‌بینی کرده و گفته با توجه به ثبات سیاسی و اقتصادی بیشتر بعد از انتخاب مجدد حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور، رشد سرمایه‌گذاری مثبت خواهد شد و سرعت خواهد گرفت.
در این گزارش رشد تولید ناخالص داخلی ایران در سال 2017، براساس قیمت‌های ثابت بازار 3.6 درصد برآورد شده است. همچنین برآورد شده که رشد اقتصادی ایران در سال‌های 2018 و 2019 به ترتیب 4 و 4.3 درصد باشد.
گزارش بانک جهانی در مورد اقتصاد ایران چند روز پس از آن منتشر می‌شود که صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد رشد تولید ناخالص داخلی ایران در سال‌های 2017 و 2018 به ترتیب به 3.5 و 3.8 درصد برسد. صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی ایران در سال 2022 را 4.1 درصد برآورد کرده است.
اقتصاد ایران بعد از لغو تحریم‌ها رشد قابل توجهی را تجربه کرد. براساس آمارهای بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول، ایران در سال 2016، رشد بی‌سابقه 12.5 درصدی را تجربه کرد. این افزایش عمدتا مرهون رشد تولید و صادرات نفت بعد از لغو تحریم‌ها بود.
اما اکنون که میزان تولید نفت ایران به سطح قبل از تحریم‌ها رسیده، اقتصاد ایران دیگر فضای چندانی برای رشد بیشتر در این بخش ندارد.
بانک جهانی انتظار دارد بخش کشاورزی ایران در سال‌های 2017، 2018 و 2019 رشد 4، 4.1 و 4.1 درصدی را تجربه کند. همچنین رشد بخش صنعتی ایران در این سال‌ها 4.6، 4.7 و 4.8 درصد خواهد بود. بخش خدمات ایران نیز در این سه سال 2.3، 3 و 3.4 درصد رشد خواهد کرد.
بانک جهانی، رشد بخش‌های کشاورزی، صنعتی و خدمات ایران در سال گذشته میلادی را به ترتیب 4.2، 24.7 و 3.7 درصد برآورد کرده است.
وزیر دارایی فرانسه: پاریس از برجام حمایت می‌کند
وزیر دارایی فرانسه با تاکید بر لزوم و حمایت دولت این کشور از پابرجا ماندن توافق برجام، از عزم جدی دولت متبوع خود برای توسعه روابط اقتصادی با ایران خبر داد.
برونو لومیر که در حاشیه اجلاس پاییزه صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در واشنگتن با مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران گفت‌و‌گو کرد، با پر اهمیت دانستن توافق هسته ای، پایبندی به آن را مهم خواند.
وزیر دارایی فرانسه با ذکر این نکته که بخوبی با ایران آشناست و سفر‌های متعددی در گذشته به کشورمان داشته، بر عزم جدی دولت فرانسه برای تحکیم و توسعه روابط با ایران بویژه گسترش روابط اقتصادی تاکید کرد.
وی ضمن با اهمیت خواندن اقدامات خوب ایران در حوزه شفافیت مالی و نظارت‌های انجام شده توسط سیستم بانکی، دستیابی به سطحی از استانداردهای بین‌المللی در این راستا را خواستار شد و آن را در تحقق اهداف رو به گسترش تعاملات مالی بین‌المللی ایران بسیار موثر دانست و آمادگی کشورش برای همکاری در این زمینه را اعلام کرد.
بنا بر اعلام وزارت امور اقتصادی و دارایی، مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد ایران نیز در این ملاقات با اشاره به سطح رو به افزایش حجم روابط بین دو کشور، آمادگی جمهوری اسلامی برای همکاری در حوزه‌های مختلف را اعلام کرد.
وی با اشاره به اهمیت روابط بانکی با فرانسه، ضمن استقبال از برقراری روابط کارگزاری بوجود آمده با سیستم بانکی ایران، استفاده از منابع بانکی برای اجرای پروژه‌ای مورد نظر مشترک را راهی برای ایجاد فرصت‌های بیشتر در مسیر همکاری‌های مشترک دانست.
مشکلات مربوط به پرداخت پول نفت ایران حل شده است
در عین حال پایگاه خبری هندو بیزنس لاین به نقل از آرون جایتلی، وزیر دارایی هند نوشت: اکثر مسائل باقیمانده با ایران به ویژه در زمینه پرداخت پول نفت این کشور حل و فصل شده است.
جایتلی که برای سفری یک هفته‌ای جهت شرکت در نشست سالانه صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی به آمریکا سفر کرده است، این اظهارات را بعد از دیدار با مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد ایران بیان کرد.
وی به خبرنگاران گفت: «چند موضوع باقیمانده با ایران به ویژه در زمینه پرداخت پول نفت این کشور وجود داشت. اکثر آنها حل و فصل شده است.»
هند بعد از چین دومین خریدار بزرگ نفت ایران است و در میان معدود کشورهایی بود که در دوران تحریم‌ها خرید نفت از تهران را ادامه داد. جایتلی افزود، هند دارای روابط بسیار پایداری با ایران است.
وی گفت: «ایران برای ما خیلی استراتژیک است، زیرا (توسعه) بندر چابهار نه تنها به نفع ایران است، بلکه به سود افغانستان نیز خواهد بود.»
تداوم کاهش نرخ دلار در بازار
بازار ارز که هفته گذشته را پرالتهاب پشت سر گذشته بود از دیروز روند نزولی به خود گرفته است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، روز گذشته در بازار آزاد (تا لحظه مخابره خبر) دلار 3990 تومان فروخته و 3970 تومان خریداری می‌شود.
سلیمانی یکی از صراف‌های بازار ارز گفت: هفته گذشته بازار ارز مسیر صعودی داشت ولی از روز گذشته این مسیر روند نزولی به خود گرفته است. احمدی یکی دیگر از صراف‌ها گفت: بازار ارز طی دو روز اخیر در آرامش نسبی به سر می‌برد و علت اصلی آن مدیریت بانک مرکزی است. وی ادامه داد: بانک مرکزی با عرضه ارز، بازاری که دچار هیجان شده مدیریت کرده و بازار آرام بود.
عربی یکی دیگر از صراف‌های فردوسی در خصوص آرامش بازار ارز گفت: بازار ارز تابع عرضه و تقاضاست و به علت کاهش تقاضا قیمت‌ها هم پایین آمده است. وی افزود: بازار به آرامش رسیده و التهابات هفته قبل را ندارد.
سایر اخبار این روزنامه
تیلرسون: رئیس جمهوری آمریکا نمی خواهد کنگره تحریم هایی را علیه ایران وضع کند که باعث لغو برجام شود ماجراجویی بارزانی کرکوک را به جنگ نزدیک می‌کند گروهی از روانشناسان آمریکایی خواستار برکناری ترامپ شدند کشف انبار بزرگ جنگ افزارهای آمریکایی و اسراییلی داعش در سوریه دکتر ظریف: مشکل ترامپ نداشتن استراتژی است رئیس سازمان انرژی اتمی: در صورت لغو برجام اجرای پروتکل الحاقی را متوقف می‌کنیم تیلرسون: رئیس جمهوری آمریکا نمی خواهد کنگره تحریم هایی را علیه ایران وضع کند که باعث لغو برجام شود تاکید نهادهای اقتصادی بین‌المللی بر تداوم همکاری‌های پسابرجامی با ایران قاضی‌زاده هاشمی در مراسم روز جهانی غذا: وزارت بهداشت درباره سلامت مردم، اهل مسامحه نیست صادقانه با مردم معاون توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری خبر داد آیین نامه استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستاییان در دستور کار دولت معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد: تنها90 دستگاه اجرایی به سامانه انتشار آزاد اطلاعات متصل شده اند در جلسه هیات دولت به ریاست دکتر روحانی؛ سند گسترش کاربرد فناوری نانو در افق 1404 تصویب شد عضو شورای شهر تهران اعلام کرد: شهرداری تهران با تورم شدید نیرو روبروست